Geografická projektivní vztahová hra


Seznámím vás s hrou, která mě právě napadla. Nejlépe se hraje třeba před usnutím, nebo když se nudíte v
autobuse. Tato prostinká hra se hraje takto:



1. Vyberte si člověka, s nímž vás pojí nějaké vztahové pouto, které byste chtěli více pochopit a prozkoumat.

Může to být váš partner, přítel, kamarád, milenec, dítě či rodič anebo třeba někdo, s kým třeba právě podnikáte nějaký projekt. Může to být člověk spojený s vaší přítomností, ale i minulostí, s kterým se už třeba dlouho nevídáte. V této hře můžete cestovat časem i prostorem.


2. Zavřete oči, pomyslete na onoho člověka a nechte vaše nevědomí, ať mu přiřadí nějakou zemi, krajinu, stát či kontinent. Sledujte první představu, která vás k němu automaticky napadne. 

Může vám k němu najednou vyskočit název (např. "Irsko!" nebo "Rusko!") anebo se vám objeví vizuální mapa oné krajiny ("vidím na mapě severní pobřeží Afriky"). Přemýšlejte: čím vám tato země připomíná onoho člověka? Nechte rozehrát svou fantazii na plné obrátky. Sledujte všechny odpovědi, které se vynoří. Můžete si je zapisovat, ale nemusíte. Kdykoliv se ve své vizualizaci můžete k této mapě a zemi vrátit, abyste ji prozkoumali znovu a z jiných úhlů, dokud vás to bude bavit.
  • "Proč Rusko? .. Možná ..  Připadá mi tajemná a divoká, nevypočitatelná, jako bych na ní měl neustále co objevovat. Možná z ní mám i trochu strach, taková země se nedá lehko ovládnout."
  • "On je pro mě Indie. Cítím mezi námi zvláštní souznění, i když je zrovna daleko."
  • Vnímám jí jako Nový Zéland. Hezká krajina, ale jinak si nemáme co říct.

3. Nyní se zeptejte sami sebe takto: pokud je on (ona) touto zemí, jakou zemí jsem vůči ní já sám?
  • "Pokud je ona Rusko, tak já mám pocit, že jsem nejspíš Evropa."
  • "Je-li on Indie, pak já jsem také Indie. Nemohu si pomoci. Mám pocit, že jsme jednou a téže bytostí."
  • "Vůči severní Africe jsem nejspíš Francie. Připadá mi na mě závislá, jako nějaká kolonie. Odděluje nás Středozemní moře. Ale toto oddělení mi vyhovuje."
Pozn. Vůči každému člověku můžete být vy sami symbolicky jinou zemí. Pokud si představujete vztah např. k dítěti, nebo jste v nějakém vztahovém trojúhelníku, nebojte se si ve své imaginaci představit interakci všech tří zemí.


4. A nyní si představte obě země najednou včetně jejich geografické polohy, tak jejich historických vazeb, na které si jen vzpomenete, a zkoumejte jejich vzájemný vztah na všech možných úrovních.
  • "Hitler i Napoleon se pokoušeli podmanit si Rusko, ale nikdy se jim to nepovedlo."
  • "Jako Severní Amerika si s Jižní Amerikou skvěle rozumíme. Já přináším intelektuální nápady a strategie a ona zdroje a suroviny. Jsme sice spojeni, co se týče obchodu; přesto žijeme každý svůj vlastní život."
Dovolte si být zcela subjektivní. Osedlejte plnokrevně blbost i moudrost svých metafor. Zde jsou příklady otázek, které vás mohou napadnout:
  • Jak daleko vedle sebe leží? Odráží to nějak vztah mezi námi?
  • Co mají tyto země společného?
  • V čem jsou naopak zcela odlišné? V čem se nemohou nikdy pochopit?
  • Která země je větší a která menší? Ta větší tu menší ovládá nebo chrání?
  • Bojovaly mezi sebou někdy v minulosti?
  • Mohou tyto země mezi sebou obchodovat? 
  • Co která země může poskytovat té druhé? Je to jednostranná nebo oboustranná výměna?
  • Která země navštěvuje kterou? ("Půjde Španělsko do Arktidy nebo Arktida do Španělska?")
  • Co tyto země odděluje? (Třeba moře - co toto moře představuje za překážku?)

5. Varianta pro partnery. Pokud vám tato hra připadá poněkud autistická - mám pro vás dobrou zprávu. Tuto hru můžete hrát i ve dvou (ostřílení ve třech). Vy si zakreslíte partnera do své mapy (v duchu či na papíře) a on vás zase do té své. Dáte si chvíli času k rozjímání. Pak si můžete povídat o tom, jak navzájem "své země" a jejich interakce vnímáte (se všemi fantastickými detaily, které vás napadnou) a sledovat, jak se tyto perspektivy prolínají.


Muž: "Nejprve jsem si dceru představil jako Srí Lanku. Ve vztahu k ní se cítím jako Austrálie. Svou manželku vnímám jako Indii. .. Je pravda, že k sobě mají poněkud blíž, moc doma nejsem. Silnější spojení cítím spíš k Japonsku... Tam mě to podivuhodně přitahuje..."

Žena: "A koho sakra myslíš tím Japonskem?!"

Její nejlepší kamarádka (rozpačitě): "To je ale blbá hra. Už musím domů. Nechala jsem na plotně řízky."


6. Jestli chcete, můžete si své poznámky zakreslit a zapsat. Budete-li mít pocit, že vaše imaginace, postřehy a myšlenky k daným zemím a jejich skrytým souvislostem už ustaly, můžete si zvolit jiného člověka z vašeho okolí a začít hru zase znovu od začátku. Pokud si své objevy budete zakreslovat do mapy, může se stát, že se vám vaše zprvu prázdná mapička začíná pomalu zahušťovat jmény, symboly a šipkami. Užijte si to. To je váš vztahový vesmír.



Žádné komentáře: